|
|
|
|
|
|
Prolétávané státy
Norsko
Norsko - podmínky létání (kontakty, užitečné informace) Povolení pro provoz UL v zemi: vyžaduje se, vystavuje CAA Podmínky vstupu a výstupu: FPL na mezinárodní letiště Zákonné pojištění: dle směrnice EU 785/2004 Požadavky na speciální vybavení letadla: odpovídač Kontakty na letecké úřady, organizace, služby: Národní letecký úřad: Civil Aviation Authority, e-mail: postmottak@caa.no, web: www.caa.no, tel: +47 75585000, fax: +47 75585005 Národní aeroklub: Norsk Aero Klubb, web: www.nak.no Národní organizace UL létání: Microlight, web: www.nak.no/mikro Ostatní kontakty: Avinor, web: www.avinor.no Plánování letů: nevyžaduje se v prostoru třídy G Restrikce létání s UL letadly: bez významných omezení Průměrná cena paliva: AVGAS100LL 13-15 NOK/litr Průměrná cena letištních poplatků: na každém letišti 209 NOK/přistání (možnost koupit týdenní kartu na neomezený počet přistání během 7mi dnů za cca 850 NOK), UL plochy většiou zdarma Běžná dostupnost služeb na letištích: na letištích je perfektní zázemí a téměř všude dostupný benzín i meteo, ale téměř nemožné nocování pod stanem jelikož se většinou jedná o letiště pro leteckou dopravu Naše subjektivní hodnocení: dobrá infrastruktura letišť s dostupnými službami, nepříjemné je striktní vybírání dost vysokého poplatku za přistání
Fjordy, fjordy, fjordy, fjordy. Krásná krajina a hlavně ohromně rozmanitá. Letím od jihu až na sever po západním pobřeží. Ze Stavangeru odlétám mezi frontálním systémem. Vnoci přešla jedna fronta a podle satelitního snímku za ní zachvíli následuje další. Startuji v letovém počasí, ale na jihozápadu je již vidět další oblačnost. Let na severovýchod je bezproblémový. Po třech hodinách letu dolétávám první frontu ze včerejšího večera. Částečně do ní vlétávám abych se dostal na letiště Molde, ležící na břehu hlubokého fjordu. Přistávám na ještě mokrou dráhu, pršelo zde vydatně. Bydlím v nedalekém kempu a ráno vstávám brzo. Honem na letiště, od jihozápadu se již rychle blíží další fronta. Snažím se urychlit všechny procedury - platba poplatků a podání FPL. Je to letiště pro leteckou dopravu a tak jen dostat se k letadlu přes několik ostrah není tak jednoduché. Startuji již v hustém dešti, okolní kopce jsou již také v mracích. Letím fjordem zpět k moři a doufám, že najdu skulinku mezi kopcema abych se dostal na sever a mohl letět dále. Jinak tady zůstanu asi několik dní. Skulinku jsem našel, po deseti minutách déšť končí a zachvíli kabinu zaplavuje sluníčko. Cestou ještě dolétávám zbytky rozpadů včerejší první části frontálního systému, ale už jsem tomu uletěl. V Narviku je úžasné počasí. Dohlednost kam až oko dohlédne, úžasně modré nebe, tyrkysové moře a ohromná scenerie skal, fjordů, ledovců, ledovcových jezírek. Dostávám se za polární kruh a chci doletět až na nejsevernější bod Evropy - Nordkap.
Mám velké štěstí na krásné počasí. Nordkap je zaplavený sluníčkem, na severu nad Barentsovým mořem jsou zbytky výškové oblačnosti které dotváří úžasnou scenerii. Oblétávám jej severně, fotografuji a vydávám se východně na nedaleké letiště Mehamn. Je to nejseverněji položené letiště Evropy, přímo na pobřeží Barentsova moře. Vím, že trochu riskuji že mne tu zavře počasí, ale chci zde strávit jednu noc. Místní piloti mne varovali, že se často vytvoří hustá nízká oblačnost nad mořem a pobřežím z rozdílu teplot moře pevniny a vzduchu. Oblačnost sahá třeba jen do 200ft nad zemský povrch, ale spodní základny se ho často dotýkají. V Mehamu trávím nakonec tři dny a při odletu se plazím nízko nad zemí pod mrakama. Po necelých deseti kilometrech mám opět kabinu plnou sluníčka a mohu letět v bezpečné výšce.
AKTUALITY:
Žádné odpovídající články nebyly nalezeny! ... další aktuality
FOTOGALERIE:
Žádné odpovídající galerie nebyly nalezeny! ... další fotogalerie
|
|
|