|
|
|
|
|
|
Prolétávané státy
Litva
Litva - podmínky létání (kontakty, užitečné informace) Povolení pro provoz UL v zemi: nevyžaduje se Podmínky vstupu a výstupu: FPL na mezinárodní letiště Zákonné pojištění: dle směrnice EU 785/2004 Požadavky na speciální vybavení letadla: nejsou Kontakty na letecké úřady, organizace, služby: Národní letecký úřad: Civil Aviation Administration, e-mail: caa@caa.lt, web: www.caa.lt, tel: +370 5 2739038, fax: +370 5 2739237 Národní aeroklub: LIETUVOS AEROKLUBAS, e-mail: info@aeroclub.lt, web: www.aeroclub.lt, tel: +370 5 212 39 20 Plánování letů: nejspíše se nevyžaduje při místních letech, my však létali pouze na mezinárodních letištích tak jsme vždy FPL podávali Restrikce létání s UL letadly: bez významných omezení Průměrná cena paliva: AVGAS100LL 6,44 LTL/litr Průměrná cena letištních poplatků: Vilnius 47 lTL/přistání, 4,7 LTL/parking přes noc, 106 LTL/handling, 47 LTL/navigační poplatek Běžná dostupnost služeb na letištích: nikdo nevěděl co s námi (s malým letadlem) dělat, co od nás mají chtít a kam nás mají odvést, letištní mikrobus s námi jezdil dvacet minut po letišti než mu někdoporadil kam nás zavézt abychom mohli podat FPL, meteo briefing pouze v ruštině :-)) Naše subjektivní hodnocení: zajímavá zkušenost, většina personálu na letišti nemluví vůbec anglicky, jen rusky, benzín nám prodali ale meteo briefing byl pouze pro IFR lety, takže pro nás k ničemu
Z Lotyšska pokračujeme dále na jih do Vilniusu, hlavního města Litvy. Čím se dostáváme více na jih, je úroveň letišť horší. Letiště Tallinn a Riga jsou vcelku zařízená na provoz menších letadel, Vilnius moc ne. Nikdo neví co s námi, předávají si nás jako nechtěný dárek. Když při odletu chceme vyplnit FPL, nikdo neví kam nás mají zavézt. Po půlhodině telefonování a dotazování se, nás konečne řidič letištního mikrobusu vysadil pod věží.
Na brífingu podávám FPL a jdu k druhému okénku zeptat se na počasí, které nevypadá úplně dobře. Z Polska postupuje fronta a VFR let asi nebude možný, jak odhaduji z předpovědi z televize, kterou jsem viděl ráno v hotelu. U okénka meteobriefingu je mladá dívka a za zády jí stojí starší korpulentní dáma. Po mém anglicky položeném dotazu na počasí na plánované trati, se obě ženy u okénka rychle vyměnily. Mladá slečna se postavila opodál a starší dáma zasedla k okénku a naklonila se k němu. Asi aby mne lépe slyšela. Dobře, opakuji svůj dotaz ještě jednou, tentokráte mluvím anglicky hodně pomalu a snažím se používat jen základní výrazy. Moje angličtina není nic moc a výslovnost je téměř příšerná. Dáma na mne však stále kouká, jako bych otázku ještě nedokončil. Dlouhou chvíli ticha, po kterou já přemýšlel čemu v otázce asi nerozumí se zpoza okénka ozvalo rusky: "i parusky něznáješ".
Odlétáváme nadvakrát, pro neprostupnou frontu jsme se museli po půlhodině letu vrátit do Vilniusu. Obdržet na místním meteu předpověď pro let za VFR podmínek je nemožné. Slovo VFR zde asi neznají. Nasvědčuje tomu i to, že nám vedle přistávacího poplatku, poplatku za parkování a handling naúčtovali i navigační poplatek. Nemám sílu se dohadovat s pánem, kterému poplatek platím. Mluví také pouze rusky, tak jsem mu to raději zaplatil bez výhrad.
Druhý den ráno si počasí zjišťuji sám na internetu a po průchodu první ostrahou utíkám vojáčkovy přes odbavovací plochu rovnou do kanceláře pod věží abych podal FPL, obávám se totiž, že řidič mikrobusu opět nebude vědět kam nás má zavézt. Mám štěstí, nezastřelil mne. Dnes už snad odletíme.
AKTUALITY:
Žádné odpovídající články nebyly nalezeny! ... další aktuality
FOTOGALERIE:
Žádné odpovídající galerie nebyly nalezeny! ... další fotogalerie
|
|
|