Sting flies 'round Europe Sting flies 'round Europe
European UnionCzech RepublicGermanyFranceSpainPortugalItalyMaltaGreeceSloveniaHungarySlovakiaAustria

LuxembourgBelgiumUnited KingdomIrelandThe NetherlandsDenmarkSwedenNorwayFinlandEstoniaLatviaLithuaniaPoland
TL ULTRALIGHT LONG DISTANCE FLIGT EXPEDITION 2006
Sting flies 'round Europe

Eglish language version ENGLISH Český jazyk ČESKY


EXPEDIČNÍ STOLNÍ KALENDÁŘ 2007

možno objednat zde

HLAVNÍ PARTNEŘI EXPEDICE:
TL-Ultralight

EXPEDICI PODPORUJÍ:
Databáze letišť LD Aviation Prague
NAV Flight Services Protool - Profesionální elektronářadí
WIA internet services

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI EXPEDICE:
LAA - Pilot Aerosalon Jihlava
Aviatická pouť Aeroweb


23/6 600 km přes moře za 3 hodiny 10 minut


Ze Sicílie na Maltu
[02.07.2006] [ Malta ]

Ve FL60 přestávám stoupat. Nějak to zrovna stoupat nechce, asi je tu opadání, tak nechci plýtvat benzínem a držím hladinu 60. Dispečer na Cagliari APP neprotestuje tak to moc neřeším. Chvíli jsem se vrátil na jeho frekvenci, abych mu oznámil, že nemám spojení s Roma Inf a budu je volat později. Vše OK. Vnější teplota je příjemných 22 stupňů a vítr fouká tak jak nám na meteoru předpověděli. Děkuju leteckým bohům za tak krásný dárek. Fouká nám přímo do zad dobrých 10 až 15 uzlů. Meteo předpověď je dokonalá. Dokonce dle předpovědi vítr u Sicílie posiluje až na předpovězených 20 až 25 uzlů. Počasí je úžasné, svítí krásně sluníčko, na moři občas vidíme nějakou lodičku. Akorát ten horizont prostě neexistuje.

Letím podle zatáčkoměru a GPS. Snažím se držet kurz podle kompasu a rychlost podle rychloměru. Je to čím dál tím náročnější. Stačí chvilková nepozornost a odkloňuju se i o dvacet stupňů od kurzu. Dělám jen drobné výchylky kormidel abych si nerozhodil letový režim. Když skusím udělat ostřejší zatáčku tak je to v pohodě, jak mám větší náklon, stačí i mizerný rozplizlý horizont. Akorát udržet rovný let je fakt náročný. Oči vykulený a furt vidím jen bílo. Občas se střídáme s druhým letadlem na vedoucí pozici. Jak má člověk před sebou pevný bod, je vše jednoduché. Ale jakmile ne, šněruju si to po nebi jak pořádně namazanej domu z hospody.

U sicílie se vzduch pročisťuje a let je mnohem příjemnější. Už to není tak náročné letět tam kam chci. Děláme strategické rozhodnutí zda letět dále. Ono tedy není moc o čem rozhodovat. Předpokládaný čas letu, který bez větru v zádech činil čtyři hodiny, je nyní cca tři hodiny dvacet a benzínu máme spoustu. Ze 6000 stop pozorujeme ostrov Isola Marettimo, který je na jihozápadním okraji Sicílie. Je to malý ostrůvek, ale má více nežli 2000 stop tak je dobře vidět. Na pravé straně se objevue také Isola di Pantelleria. Letíme přímo uprostřed mezi nima.

Let probíhá nebývale klidně, žádná turbulence, stabilní režim letu. Blížíme se k vzdušným hranicím mezi Itálií a Maltou. Snažím se dovolat Roma Inf abych nahlásil opuštění jejich FIRu, ale nemám spojení. Chvíli čekám a hlásím se přímo Maltě. Spojení je krásně čisté. Žádám o pomalé vyklesávání, jelikož Malta je již blízko. Také tu houstne mlíkárna okolo nás a pilotování přímého letu začíná být opět velmi náročné. Pomalu klesám a horizont je čím dále tím více čitelný. Až se přímo před námi objevuje západní pobeží ostrova Gozo.

Malta se skládá ze dvou vetších ostrovů a jednoho malinkého ostova mezi nimy. Později se dovídám, že na něm žije jen jedna rodina a jeden policajt. Přelétáváme ostrov Gozo, Modrou lagunu na malém ostrůvku a blížíme se k jedinému letišti které na Maltě mají - Luqa Airport. Dispečer nás vektoruje přímo na RWY 24. V nízké výšce přelétáváme zástavbu města Luqa.

Po přístání jsem již očekáváni Roderickem Abelou, sekretářem místního Malta Sports Aviation Clubu. Vše zařídil, parkujeme letadla v jejich hangáru a s ostatními místními piloty nás vítá na Maltě. Mají velkou radost, že mají návštěvu až z České republiky. Rod mne sám kontaktoval, jelikož si všiml na internetu naší expedice a nabídl nám pomoc v této zemi. To jsem ještě nevěděl, jak vřelé přijetí nás tady čeká. Rod nás ubytovává ve svém bytě. Domlouváme létání na zítřek odpoledne a pozítří odlet zpět do Itálie. Večer jdeme náš přes 600km dlouhý let zapít do místní hospůdky. Musíme připít našim leteckým bohům a poděkovat jim za tak krásné počasí a úžasný let.

Byl to skvělý zážitek. Sting šlapal výtečně, let s ním byl skutečně příjemný. Moře nám tentokráte ukázalo svoji přívětivou tvář. Připadal jsem si jak v dopraváku, akorát na nás nějak zapoměly letušky. To kafe do kabiny co jsem si objednal po vzletu jsem celou dobu nedostal.

 

 

Zobrazit přehled všech Aktualit.