Sting flies 'round Europe Sting flies 'round Europe
European UnionCzech RepublicGermanyFranceSpainPortugalItalyMaltaGreeceSloveniaHungarySlovakiaAustria

LuxembourgBelgiumUnited KingdomIrelandThe NetherlandsDenmarkSwedenNorwayFinlandEstoniaLatviaLithuaniaPoland
TL ULTRALIGHT LONG DISTANCE FLIGT EXPEDITION 2006
Sting flies 'round Europe

Eglish language version ENGLISH Český jazyk ČESKY


EXPEDIČNÍ STOLNÍ KALENDÁŘ 2007

možno objednat zde

HLAVNÍ PARTNEŘI EXPEDICE:
TL-Ultralight

EXPEDICI PODPORUJÍ:
Databáze letišť LD Aviation Prague
NAV Flight Services Protool - Profesionální elektronářadí
WIA internet services

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI EXPEDICE:
LAA - Pilot Aerosalon Jihlava
Aviatická pouť Aeroweb


23/6 Castiadas - Luqa


Hned ráno připravujeme náš další let. Dnes chceme doletět až na Maltu. Je to dost daleko, ale s jednim mezipřistáním na Sicílii se to dá zvládnout.
[01.07.2006] [ Malta ]

Připravuju rovnou oba dva lety. Letové plány, traťe do GPS a do mapy. Vše mám hotové a jen pro jistotu, aby jsme nezůstali na Sicílii viset, volam na ultralkehké letiště Ragusa Giubiliana zda tam někdo mezi pátou a šestou hodinou odpoledne bude aby nám prodal benzín. Na letišti dostávám přímé číslo na šéfa místního leteckého klubu. Jeho odpověď na mou prostou otázku ohledně paliva mne odzbrojuje. Palivo mají a prodají, ale jelikož je letiště v horách není možné zde pro velkou turbulenci a vítr přistát před půl sedmou. Dobře, ptám se na šestou hodinu, to bychom ještě mohli časově zvládnout natankovat a doletět na Maltu do západu slunce. Odpověď je ne, až po půl sedmé! Následuje dotaz na naši přibližovací rychlost. Místní pilot mi vysvětluje že na letišti nemůžeme opakovat přistání, jelikož na konci dráhy jsou takové kopce, že to není možné. Diskutujeme možnost plnění někde jinde a on se mne ptá proč neletíme na Maltu rovnou ze Sardinie. Vždyť je to jen o kousek dál nežli k nim. Chvíli se té myšlence ještě všichni bráníme, ale stejně je rozhodnuto. Vyhazuji připravené plány a začínám znovu - přímý let Sardinie Malta.

Více než 600km nad mořem na jeden zátah. Nejdůležitější je teď předpověď počasí. Jarda telefonuje přímo na vojenský meteor do Prahy, kde mu slíbili podporu v případě potřeby. Je bývalý stihač, tak tam má kamarády. Kdyby nám fouklo do nosu, tak nemáme šanci na Maltu doletět a pokud bychom se včas nerozhodli pro diverzi na Sicílii, vykoupeme se bez benzínu v moři. Pokud ale bude vítr příznivý, doletíme v pohodě. V předletové přípravě kalkuluji s nejhoršíma variantama. Nechávám si dobrou, ale úměrnou rezervu. Počasí vypadá dobře a vítr v plánované hladině FL75 se zdá mimořádně příznivý. Až se mi tomu nechce věřit. Jdeme na to.

Startujeme ve tři odpoledne. Plán letu jsme podali z místní hospody faxem a jeho přijetí ověřili telefonicky. Po startu jej aktivuji na Cagliari APP. Vše v pořádku, plán je přijat. Pomalu stoupeme do letové hladiny. Je přeci jen nějakých 35 stupňů ve stínu, tak musíme opatrně abychom nepřehřáli motor. Zaráží mne, že nám dispečer z Cagliari nedal žádný squak. Nechal nás na 7000. Jsem z toho trochu nervózní. Naše rádio nehraje na moc velkou vzdálenost a vím, že brzy ztratíme spojení a odpovídač je jediná věc, která bude ukazovat že ještě letíme a kde. Nakonec si sám žádám o přidělení squak jiný než 7000. Na poprvé dispečer nechápe co od něj chci, tak svoji žádost opakuji. OK, dostávám 7002. Teď už klidně přelaďuji na Roma Informaton abych zjistil, že se neslyšíme. Pomalu stoupeme, čím jsme výše, tím méně je vidět. Horizont mizí v neurčitém bělmu mezi modrou vodou dole a modrým nebe nahoře. Začíná to být dost nepříjemné. Meteo podmínky jsou však VMC, tak pokračujeme dále. Dostoupáváme do letové hladiny 60 a horizont je čím dál tím rozplizlejší. Opět se me zmocňuje mírná nervozita.

  

 

Zobrazit přehled všech Aktualit.